Anna-Lena Rose
Anna-Lena Rose ist seit Februar 2016 wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Hochschuldidaktik und Hochschulforschung. Sie promoviert an der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der TU Dortmund zum Thema "The emergence of interdisciplinary structures in academic project settings – A case study of inclusive teacher training at a German university".
ORCID iD: 0000-0002-3957-324X
Weitere Informationen über Anna-Lena Rose
Aktuell
- Seminar "Die Rolle der Hochschule in Wirtschaft und Gesellschaft"
- Projektseminar zur Vorbereitung auf die Bachelorarbeit
Weitere Informationen zu diesen Veranstaltungen
In den vergangenden Semestern
- Seminar im Modul Entrepreneurship V "Organization of Innovation and Applying Different Approaches to Organizing Innovation" (WiSe 2022/2023)
- Seminar "Management komplexer Systeme – The Role of Universities in National Innovation Systems" (WiSe 2016/2017 – WiSe 2018/2019)
- Seminar "Corporate Governance of Public Organizations" (Vertretung von Prof. Leišytė im SoSe 2018)
- Seminar im Modul Entrepreneurship II "Foundations of Systematic and Strategic Entrepreneurship in Complex Systems – High tech Entrepreneurship in International Perspective" (Vertretung von Prof. Leišytė im SoSe 2018)
- Übung im Modul Entrepreneurship II "Foundations of Systematic and Strategic Entrepreneurship in Complex Systems – High tech Entrepreneurship in International Perspective" (SoSe 2016 – SoSe 2019)
- Übung im Modul Entrepreneurship IV "Entrepreneurship Trends: Academic Entrepreneurship and Applying Academic Entrepreneurship" (WiSe 2016/2017 – WiSe 2018/2019)
INTERSECT
Intersektionalität im Lehren und Lernen | seit 2025
ELLpH
Einflussfaktoren auf neue Lehr-Lernkonzepte an privaten Hochschulen | seit 2023
APIKS – Teilstudie Litauen
The Academic Profession in the Knowledge-Based Society | 2016 – 2023
STARK
Studierende als Akteur*innen des Wandels | 2022 – 2023
iBuild
Immersive Bauwelten | 2022 - 2024
2025
Rose, A.-L., Papaioannou, P., Pekşen, S., Stolz, K. & Leišytė, L. (2025). Innovating business education through flipped classroom in Germany: liminal spaces and experiential learning. In M. A. Eklund & K. Graham (Hrsg.), Flipping the classroom with experiential and community-engaged learning in business: High-impact teaching practices in business education, volume 2 (S. 209–224). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781035321629.00023
2024
Kumpikaitė-Valiūnienė, V., Leišytė, L., Rose, A.-L., Duobienė, J., Duoba, K., Alas, R. & Banevičienė, I. (2024). Factors influencing expatriates' adjustment in Estonia and Lithuania. International Journal of Intercultural Relations, 100, Artikel 101967. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2024.101967
Leišytė, L. & Rose, A.-L. (2024). Academic identities. In F. Darbellay (Hrsg.), Elgar encyclopedia of interdisciplinarity and transdisciplinarity (S. 1–4). Cheltenham: Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781035317967.ch01
2023
Bégin-Caouette, O., Aarrevaara, T., Rose, A.-L. & Arimoto, A. (2023). International research collaboration practices and outcomes: A comparative analysis of academics' international research activities. In A. Çalıkoğlu, G. A. Jones & Y. Kim (Hrsg.), Internationalization and the academic profession: Comparative perspectives (S. 191–215). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-26995-0_9
2022
Leišytė, L., Rose, A.-L. & Sterk-Zeeman, N. (2022). Higher education policies and interdisciplinarity in Germany. Tertiary Education and Management, 28(4), 353–370. https://doi.org/10.1007/s11233-022-09110-x
Leišytė, L., Pekşen, S., Rose, A.-L. & Želvys, R. (2022). The teaching-research nexus in the Lithuanian higher education compared to other European higher education systems. In F. Huang, T. Aarrevaara & U. Teichler (Hrsg.), Teaching and research in the knowledge-based society: Historical and comparative perspectives (S. 137–160). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04439-7_8
2021
Leišytė, L., Rose, A.-L., Želvys, R. & Pekşen, S. (2021). The role of universities in the knowledge-based society in Lithuania. In T. Aarrevaara, M. Finkelstein, G. A. Jones & J. Jung (Hrsg.), Universities in the knowledge society: The nexus of national systems of innovation and higher education (S. 203–219). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-76579-8_12
Želvys, R., Leišytė, L., Pekşen, S., Bružienė, R. & Rose, A.-L. (2021). From collegiality to managerialism in Lithuanian higher education. Acta Paedagogica Vilnensia, 46, 27–42. https://doi.org/10.15388/ActPaed.2021.46.2
2020
Rose, A.-L., Dee, J. & Leišytė, L. (2020). Organizational learning through projects: A case of a German university. The Learning Organization, 27(2), 85–99. https://doi.org/10.1108/TLO-11-2018-0200
Rose, A.-L., Leišytė, L., Haertel, T. & Terkowsky, C. (2020). Zur Bedeutung von Emotionen in der hochschulischen Entrepreneurship Engineering Education. In I. Isenhardt, M. Petermann, M. Schmohr, A. E. Tekkaya & U. Wilkesmann (Hrsg.), Lehren und Lernen in den Ingenieurwissenschaften (S. 129–143). Bielefeld: wbv Media. https://doi.org/10.3278/6004805w129
2019
Haertel, T., Terkowsky, C., May, D., Wissemann, S., Leišytė, L. & Rose, A.-L. (2019). Kreativität und Entrepreneurship in der Hochschullehre: personen- und prozessorientierte Lerninhalte. In S. Kauffeld & J. Othmer (Hrsg.), Handbuch innovative Lehre (S. 441–451). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22797-5_33
Leišytė, L., Rose, A.-L. & Želvys, R. (2019). Higher education reforms in Lithuania: Two decades after Bologna. In B. Broucker, K. De Wit, J. C. Verhoeven & L. Leišytė (Hrsg.), Higher education system reform: An international comparison after twenty years of Bologna (S. 179–195). Leiden: Brill Sense. https://doi.org/10.1163/9789004400115_012
Rose, A.-L., Leišytė, L., Haertel, T. & Terkowsky, C. (2019). Emotions and the liminal space in entrepreneurship education. European Journal of Engineering Education, 44(4), 602–615. https://doi.org/10.1080/03043797.2018.1553937
2018
Bender, C., Drolshagen, B., Rose, A.-L.,Leišytė, L. & Rothenberg, B. (2018). Entwicklung einer inklusionsorientierten universitären Lehramtsausbildung – Maßnahmen der Organisationsentwicklung und Qualifizierung der Lehrenden. In S. Hußmann & B. Welzel (Hrsg.), DoProfiL – Das Dortmunder Profil für inklusionsorientierte Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 207–221). Münster: Waxmann. Online verfügbar
Hermstein, B., Hußmann, A., Rose, A.-L. & Vaskova, A. (2018). Beiträge der projektbegleitenden Evaluation für die Realisierung einer inklusionsorientierten Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In S. Hußmann & B. Welzel (Hrsg.), DoProfiL – Das Dortmunder Profil für inklusionsorientierte Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 27–42). Münster: Waxmann. Online verfügbar
Leišytė, L., Rose, A.-L. & Schimmelpfenning, E. (2018). Lithuanian Higher Education: Between Path Dependence and Change. In J. Huisman, A. Smolentseva & I. Froumin (Hrsg.), 25 years of transformations of higher education systems in Post-Soviet countries. Reform and continuity (S. 285–310). (Palgrave Studies in Global Higher Education). Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-52980-6_11
Terkowsky, C., Haertel, T., Rose, A.-L., Leišytė, L. & May, D. (2018). Nager avec les requins sans se faire dévorer: comment les étudiants en ingénierie peuvent aS.rendre à être créatifs à déveloper un esprit d’entreprise et à innover. In D. Lemaître (Hrsg.), Formation des ingénieurs à l’innovation (S. 159–188). (Collection: innovation, entrepreneuriat et gestion). London: ISTE. Weitere Informationen zum Sammelband
Terkowsky, C., Haertel, T., Rose, A.-L., Leišytė, L. & May, D. (2018). Swimming with sharks without being eaten: How engineering students can learn creativity, entrepreneurial thinking and innovation. In D. Lemaître (Hrsg.), Training engineers for innovation (S. 147–176). (Innovation, entrepreneurship and management series). London: ISTE. https://doi.org/10.1002/9781119563938.ch8
2017
Leišytė, L. & Rose, A.-L. (2017). Academic Staff Mobility in the Age of Trump and Brexit. Reprint from: International higher education, (89), 5–6. duz Magazin, (04), 63–64.
Leišytė, L. & Rose, A.-L. (2017). Academic Staff Mobility in the Age of Trump and Brexit. International higher education, (89), 5–6. https://doi.org/10.6017/ihe.2017.89.9832
Rose, A.-L. & Leišytė, L. (2017). Integrating international academic staff into the local academic context in Lithuania and Estonia. In M. Yudkevich, P. G. Altbach & L. E. Rumbley (Hrsg.), International faculty in higher education: comparative perspectives on recruitment, integration, and impact (S. 101–123). New York: Routledge. Weitere Informationen zu diesem Buchkapitel auf google books
2016
Leišytė, L. & Rose, A.-L. (2016). The challenges of attracting and retaining academic talent. Central and Eastern European perspectives. Journal of the European Higher Education Area, (04), 61–82.
2024
Leišytė, L., Rose, A.-L., Pekşen, S. & Bieling, N. (2024). External engagement of academics: Exploring gender patterns in the Baltic Sea region. Präsentation auf der APIKS Conference "Academy after knowledge society and the future of academic profession". Espoo, Finnland, 25. Oktober.
Rose, A.-L. & Leišytė, L. (2024). Externe Governance privater Hochschulen in Deutschland. Paper-Präsentation auf der 19. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf), Hagen, Deutschland, 24. September.
Rose, A.-L. (2024). Leadership for interdisciplinarity: How university leaders can foster interdisciplinary collaboration in academic project settings. Präsentation auf der Eu-SPRI Annual Conference 2024, Universität Twente, Enschede, Niederlande, 5. Juni.
Leišytė, L., Pekşen, S. & Rose, A.-L. (2024). Managerial control and professional autonomy of academic staff in Balkan and Baltic countries. Präsentation auf der APIKS Hiroshima 2024 International Conference, Hiroshima, Japan, 3. Februar.
2023
Rose, A.-L., Leišytė, L., Pekşen, S. & Papaioannou, P. (2023). STARK – Studierende als Akteur*innen des Wandels . Präsentation auf der hochschuldidaktischen Weiterbildungsveranstaltung "Start in die Lehre 2023", Technische Universität Dortmund, Deutschland, 19. September.
Rose, A.-L., Pekşen, S. & Leišytė, L. (2023). Interdisciplinarity and academics' sense of belonging. Präsentation auf der APIKS Konferenz 2023, Krems, Österreich, 2. September.
Leišytė, L., Dee, J. R. & Rose, A.-L. (2023). Logics of interdisciplinarity in university research centres: Competition or convergence? Beitrag zum Sub-theme 78 "Universities in Turbulent Times" auf dem 39. EGOS Colloquium 2023 "Organizing for the Good Life: Between Legacy and Imagination", University of Cagliari, Italien, 7. Juli.
Leišytė, L., Rose, A.-L., Pekşen, S., Stolz, K. & Papaioannou, P. (2023). Students as actors of change: Student perceptions and student agency in the post-COVID digital transformation of academic teaching. Paper-Präsentation auf der EURAM Conference 2023 "Transforming Business for Good", Trinity Business School, Dublin, Irland, 15. Juni.
Leišytė, L., Pekşen, S., Rose, A.-L. & Želvys, R. (2023). Academic work and productivity – The impact of gendered work division on research publications for early career academics across European countries. Präsentation auf der APIKS Konferenz "The academic profession moving forward: gender equality and early career researchers", Arica, Chile, 24. Januar.
2022
Leišytė, L., Papaioannou, P., Pekşen, S., Rose, A.-L. & Stolz, K. (2022). STARK – Students as Actors of Change. Präsentation auf dem Rethink Science and Education in Iraq (RESI) International Workshop, Technische Universität Dortmund, Deutschland, 17. Oktober.
2021
Rose, A.-L. (2021). Leadership for interdisciplinarity (?). Die Rolle von Leadership für die Entstehung von Interdisziplinarität in wissenschaftlichen Projekten. Präsentation auf der 12. Tagung der DGPs-Fachgruppen Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie sowie Ingenieurspsychologie, Technische Universität Chemnitz, Deutschland, 23. September.
Rose, A.-L., Leišytė, L. & Peksen, S. (2021). The work satisfaction of academics: Reflections against the background of NPM reforms in Lithuania. Präsentation auf dem 43. EAIR Forum 2021 "Transformation Fast and Slow: Quality, Trust and Digitalisation in Higher Education", Humboldt-Universität zu Berlin, Deutschland, 10. September.
2020
Rose, A.-L., Peksen, S., Leišytė, L. & Želvys, R. (2020). Academic mobility in Lithuanian higher education. Präsentation auf der 4. APIKS Konferez "Internationalization in Higher Education", Istanbul, Türkei, 7. Dezember.
Leišytė, L., Želvys, R., Bružienė, R., Rose, A.-L. & Peksen, S. (2020). Managerialism in Lithuanian higher education. Präsentation auf der 3. APIKS Konferez "Management and Governance of Higher Education", Vilnius, Litauen, 21. August.
2019
Rose, A.-L. (2019). How do interdisciplinary structures emerge in academic projects? Evidence from a project for inclusive teacher training at a German university. Präsentation auf der ECER 2019 (European Conference on Educational Research), Network 22 (Research in Higher Education), Hamburg, Deutschland, 3. September. Abstract
Rose, A.-L. (2019). The emergence of interdisciplinary structures in academic project settings – A case study of inclusive teacher training at a German university. Präsentation auf der 14. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf), Magdeburg, Deutschland, 21. März. Abstract
2018
Kumpikaitė Valiūnienė, V., Leišytė, L., Rose, A.-L., Duobienė, J. & Duoba, K. (2018). Challenges of adjustment of expatriates: The cases of Estonia and Lithuania. Präsentation auf dem 34. EGOS Colloquium (European Group for Organizational Studies), Tallinn, Estland, 5. Juli.
Leišytė, L. & Rose, A.-L. (2018). Academic staff mobility in the Baltics: Brain gain, brain drain or brain circulation?. Präsentation auf der AABS Konferenz (Association for the Advancement of Baltic Studies) 2018, Stanford, USA, 3. Juni. Abstract
Peksen, S., Rose, A.-L. & Leišytė, L. (2018). Third mission activities at Lithuanian higher education institutions. Posterpräsentation auf der 13. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf), Speyer, Deutschland, 12. April.
2017
Rose, A.-L. & Leišytė, L. (2017). International academic staff mobility: The challenges of attracting and retaining academic talent in Central and Eastern European countries. Präsentation auf der SRHE Jahrestagung 2017 (Society for Research into Higher Education), Newport, Wales, Vereinigtes Königreich, 7. Dezember. Abstract
Rose, A.-L. & Leišytė, L. (2017). Strategies, motivations and barriers for international mobility – Lessons learnt from a study of international academic staff in Central and Eastern European countries. Präsentation auf einem Seminar des Projekts "Adjustment of Expatriates in the Baltic States", Technische Universität Kaunas (KTU), Kaunas, Litauen, 21. September.
Rose, A.-L. (2017). The emergence of interdisciplinary structures in academic project settings – A case study of inclusive teacher training at a German university. Posterpräsentation auf der 30. CHER Jahrestagung (Consortium of Higher Education Researchers), Jyväskylä, Finnland, 28. August.
2016
Rose, A.-L. & Leišytė, L. (2016). Organisational change in German higher education: The emergence of interdisciplinary structures in teaching innovation. Posterpräsentation auf der 1. Konferenz des Projekts "Dortmunder Profil für Inklusionsorientierte Lehrer_innenbildung (DoProfiL)", Haltern, Deutschland, 15.-16. November.
Rose, A.-L. & Leišytė, L. (2016). The challenges of attracting and retaining academic talent in Central and Eastern European countries. Präsentation auf der 29. CHER Jahrestagung (Consortium of Higher Education Researchers), Universität Cambridge, Vereinigtes Königreich, 5. September.