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Gast­vor­trag

Prof. em. Dr. Arie Rip

(Uni­ver­si­tät Twente, Niederlande)

Science and Engineering in Trans­for­ma­tion and the Position of Graduate Train­ing

Vor­trag in englischer Spra­che

In Rip (2004) I argued that graduate train­ing should reflect changes in professional practices worldwide, and that present graduate train­ing in applied science and engineering still reflects earlier disciplinary traditions (since the 1950s). Instead, it should be or­ga­nized in two main streams, 'advanced technology' and 'sociotechnical systems engineering'. This point is reinforced by the move towards strategic science and the general phenomenon of knowledge production in contexts of application. One implication is that graduate train­ing should not be the exclusive prerogative of universities.

Ten years later, there are signs of such moves, in­clu­ding the rise of Research Centres of Excellence and Relevance, but it is not enough. With the recent interest in so-called Grand Challenges, which aim at transformation, further competences become im­por­tant. One scenario (con­trolled speculation) about a possible pathway into the fu­ture is reluctant adaptation of graduate train­ing in universities to the new contexts, another scenario is the growth of "niches" for graduate train­ing in various Research Centres. A third possibility is a break with the past because of new sponsorship constellations (cf. Kuhlmann and Rip 2014).

  • Arie Rip, 'Strategic Research, Post-Modern Universities and Research Train­ing', Higher Education Policy 17 (2004) 153-166.
  • Kuhlmann, Stefan, and Arie Rip (January 2014) The Challenge of Addressing Grand Challenges. Report to the European Research and In­no­va­ti­on Area Board.

Arie Rip is emeritus professor of philosophy of science and technology at the Uni­ver­sity of Twente. He was educated as a chemist, and moved into science, technology and society teaching and re­search in the 1970s. He has published widely, and has served on panels and advisory committees. His re­search and background studies have focused on (1) long-term developments of science in­sti­tu­ti­ons in context; and (2) technology dynamics and constructive technology assessment. Topics are universities of technology, re­search funding agencies, foresight studies, sociology of technology and innovation, societal aspects of nanotechnology, and responsible re­search and innovation.

Mittwoch, 26. November 2014, 16:00–17:30 Uhr | Vo­gel­pothsweg 78 (CDI-Gebäude), Raum 114
Zen­trum für Hoch­schul­Bil­dung (zhb)

Pro­fes­sur für Hoch­schul­didak­tik und Hochschulforschung

Präsentation

Anfahrt & Lageplan

Der Cam­pus der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Cam­pus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Cam­pus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Uni­ver­si­tät ausgeschildert.

Direkt auf dem Cam­pus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dort­mund Uni­ver­si­tät“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dort­mund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duis­burg. Außerdem ist die Uni­ver­si­tät mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, au­ßer­dem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dort­mund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dort­mund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Cam­pus Süd und Dort­mund Uni­ver­si­tät S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Cam­pus Nord und Cam­pus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zu­rück.

Vom Flughafen Dort­mund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dort­mun­der Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Uni­ver­si­tät. Ein größeres Angebot an inter­natio­nalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Ki­lo­me­ter entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Uni­ver­si­tät zu erreichen ist.

Interaktive Karte

Die Ein­rich­tun­gen der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund verteilen sich auf den größeren Cam­pus Nord und den kleineren Cam­pus Süd. Zu­dem befinden sich einige Bereiche der Hoch­schu­le im angrenzenden Technologiepark.

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