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Liudvika Leišytė

Higher Education Governance in Post-Soviet Lithuania

Bücherstapel, daneben ein Block, ein Kugelschreiber und eine Brille © HdHf​/​TU Dort­mund

Leišytė, L. (2002). Higher education governance in Post-Soviet Lithuania (Studies in comparative and in­ter­na­tio­nal education; 10). Oslo: Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt.

ISBN 82-569-6106-6
ISSN 0800-6113

Abstract

This is a study of changes in the system of governance in higher education sector in Lithuania. The aim of the re­search has been to explore the major changes in the higher education governance System that took place in the Lithuanian context after 1990. This task has been carried out taking into account two policy instruments, funding and regulation. This is a qualitative study undertaken within the subjectivist paradigm in the auspices of the interpretive social science where the notion of discourse has been central. National higher education policies in Lithuania are investigated, as well as relevant documents from higher education in­sti­tu­ti­ons. A pilot study of 12 Interviews was carried out with the key politicians, bureaucrats and academics; all have been active participants in higher education policy formation process in Lithuania.

The re­search found that until 1990, the higher education sector was highly centralized. Therefore, the governance of higher education was characterized by detailed state control. As a result of changes in the external and internal environment, in particular "revolutionary" change from a Soviet-dominated to a democratic system of govern­ment and pressures of globalization and in­ter­na­tio­nal influences, the Lithuanian state initiated significant higher education reform. Since 1990, the governance of higher education has shifted to a state super­vi­sion model with almost all higher education in­sti­tu­ti­ons enjoying much higher degree of autonomy. However, a tension between state governance model and state in­sti­tu­ti­ons has appeared. Though the policy discourse on higher education governance promotes a loose coordination model, paradoxically the move towards tighter control is traced in the use of policy instruments of funding and regulation. This finding suggests the need for further investigation of the local factors that have influenced the return towards more tight control in higher education governance.

Anfahrt & Lageplan

Der Cam­pus der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Cam­pus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Cam­pus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Uni­ver­si­tät ausgeschildert.

Direkt auf dem Cam­pus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dort­mund Uni­ver­si­tät“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dort­mund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duis­burg. Außerdem ist die Uni­ver­si­tät mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, au­ßer­dem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dort­mund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dort­mund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Cam­pus Süd und Dort­mund Uni­ver­si­tät S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Cam­pus Nord und Cam­pus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zu­rück.

Vom Flughafen Dort­mund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dort­mun­der Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Uni­ver­si­tät. Ein größeres Angebot an inter­natio­nalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Ki­lo­me­ter entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Uni­ver­si­tät zu erreichen ist.

Interaktive Karte

Die Ein­rich­tun­gen der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund verteilen sich auf den größeren Cam­pus Nord und den kleineren Cam­pus Süd. Zu­dem befinden sich einige Bereiche der Hoch­schu­le im angrenzenden Technologiepark.

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