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Liudvika Leišytė

Uni­ver­sity Governance and Academic Research

Case studies of re­search units in Dutch and English universities

Bücherstapel, daneben ein Block, ein Kugelschreiber und eine Brille © HdHf​/​TU Dort­mund

Leišytė, L. (2007). Uni­ver­sity governance and academic re­search: Case studies of re­search units in Dutch and English universities. Thesis. Enschede: Uni­ver­sity of Twente.

ISBN 978-90-365-2586-2

Online verfügbar

Abstract

The central re­search question of our study addresses the ef­fects of governing models on the re­search practices of basic re­search units in public universities in the fields of medieval history and biotechnology. We have used two organisational theories: resource dependence and neo-institutional theory. They provided a range of possible responses of re­search units to changes in institutional environments. Based on the work of Oliver (1991) we have distinguished three organisational strategies: passive compliance, symbolic compliance and proactive manipulation. In order to interpret the perceptions, responses of the basic re­search units and the con­se­quences for their re­search practices meaningfully, we have taken into account the particular characteristics of the world of re­search and science. For this purpose, we have used the credibility cycle model of the re­search organisation that was introduced by Latour and Woolgar (1979).

Our analysis has shown that respondents in all cases of our study perceive their institutional environments as changing. All eight basic re­search units in the two coun­tries respond to their changing institutional environments by attempting to reduce uncertainty as predicated by resource dependence theory and to maintain stability in their core activities as predicted by neo-institutional theory. They also try to maximise their credibility building prospects by either adhering to the rules and norms of their (changing) institutional environments or by actively engaging in a dialogue with their audiences, especially with their major resource providers. In their responses the basic re­search units are using different strategies from passive and symbolic compliance to pro-active manipulation. All re­search units prefer to maintain stability in their activities, but not all of them have been equally successful in this respect. This study has shown that shifts in governance influence re­search practices to a certain extent.

Anfahrt & Lageplan

Der Cam­pus der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Cam­pus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Cam­pus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Uni­ver­si­tät ausgeschildert.

Direkt auf dem Cam­pus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dort­mund Uni­ver­si­tät“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dort­mund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duis­burg. Außerdem ist die Uni­ver­si­tät mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, au­ßer­dem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dort­mund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dort­mund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Cam­pus Süd und Dort­mund Uni­ver­si­tät S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Cam­pus Nord und Cam­pus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zu­rück.

Vom Flughafen Dort­mund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dort­mun­der Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Uni­ver­si­tät. Ein größeres Angebot an inter­natio­nalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Ki­lo­me­ter entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Uni­ver­si­tät zu erreichen ist.

Interaktive Karte

Die Ein­rich­tun­gen der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund verteilen sich auf den größeren Cam­pus Nord und den kleineren Cam­pus Süd. Zu­dem befinden sich einige Bereiche der Hoch­schu­le im angrenzenden Technologiepark.

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