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Buchkapitel/-beiträge

Erscheint demnächst

Leišytė, L. (im Erscheinen). Per­for­mance management under surveillance capitalism in higher education.  In C. Sarrico, M. J. Rosa & T. Carvalho (Hrsg.), Research Handbook on Managing Academics. Cheltenham: Edward Elgar.

Flander, A., Kočar, S., Ćulum Ilić, B., Leišytė, L., Pekşen, S. & Rončević, N. (im Erscheinen). Impact of internationalisation strategies on academics' in­ter­na­tio­nal re­search activities: Case study of the three HE peripheries: Slovenia, Croatia and Lithuania. In M. Klemenčič (Hrsg.), From Actors to Reforms in European Higher Education – Festschrift for Pavel Zgaga. Springer.

2021

Leišytė, L. (2021). Uni­ver­sity spin-offs. In L.-P. Dana (Hrsg.), World encyclopedia of entrepreneurship (2. Aufl., S. 637-641). Cheltenham: Edward Elgar. https://doi.org/10.4337/9781839104145.00081

2020

Leišytė, L. & Peksen, S. (2020). Nationale Evaluationssysteme für For­schung in Hoch­schu­len – Gender Bias im eu­ro­pä­isch­en Vergleich. In I. M. Welpe, J. Stumpf-Wollersheim, N. Folger & M. Prenzel (Hrsg.), Leistungsbewertung in wis­sen­schaft­lichen Institutionen und Uni­ver­si­tä­ten: Eine mehrdimensionale Perspektive (S. 13-41). Berlin: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110689884-002

Rose, A.-L., Leišytė, L., Haertel, T. & Terkowsky, C. (2020). Zur Be­deu­tung von Emotionen in der hochschulischen Entre­preneur­ship Engineering Education. In I. Isenhardt, M. Petermann, M. Schmohr, A. E. Tekkaya & U. Wilkesmann (Hrsg.), Lehren und Ler­nen in den In­ge­ni­eur­wis­sen­schaf­ten (S. 129-143). Bielefeld: wbv Media. https://doi.org/10.3278/6004805w129

Waheed, M. & Leišytė, L. (2020). Scandinavian students' perspective on learning from di­gi­tal learning environment: The potential role of interactive quality. In C. Urrea (Hrsg.), Proceedings of the MIT LINC 2019 Conference (S. 262-268). EPiC series in education science, Vol. 3. Manchester: EasyChair. https://doi.org/10.29007/x9w8

2019

Broucker, B., Leišytė, L., De Wit, K. & Verhoeven, J. C. (2019). Understanding higher education system reform: Practices, patterns and pathways. In B. Broucker, K. De Wit, J. C. Verhoeven & L. Leišytė (Hrsg.), Higher education system reform: An in­ter­na­tio­nal comparison after twenty years of Bologna (S. 221-238). Leiden: Brill Sense. https://doi.org/10.1163/9789004400115_014

Haertel, T., Terkowsky, C., May, D., Wissemann, S., Leišytė, L. & Rose, A.-L. (2019). Kreativität und Entre­preneur­ship in der Hoch­schul­lehre: personen- und prozessorientierte Lerninhalte. In S. Kauffeld & J. Othmer (Hrsg.), Handbuch in­no­va­ti­ve Lehre (S. 441-451). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22797-5_33

Leišytė, L. (2019). Gender in European re­search policy. In D. Simon, S. Kuhlmann, J. Stamm & W. Canzler (Hrsg.), Handbook on science and public policy (S. 284-315). Cheltenham: Edward Elgar. https://doi.org/10.4337/9781784715946.00025

Leišytė, L. & Zeeman, N. (2019). Higher education faculty characteristics and trends in the United States and Europe. In A. Hynds (Hrsg.), Oxford bibliographies in education. New York: Oxford Uni­ver­sity Press. https://doi.org/10.1093/obo/9780199756810-0223

Leišytė, L., Rose, A.-L. & Želvys, R. (2019). Higher education reforms in Lithuania: Two decades after Bologna. In B. Broucker, K. De Wit, J. C. Verhoeven & L. Leišytė (Hrsg.), Higher education system reform: An in­ter­na­tio­nal comparison after twenty years of Bologna (S. 179-195). Leiden: Brill Sense. https://doi.org/10.1163/9789004400115_012

Peksen, S. & Zeeman, N. (2019). Higher education system reform in Germany. In B. Broucker, K. De Wit, J. C. Verhoeven & L. Leišytė (Hrsg.), Higher education system reform: An in­ter­na­tio­nal comparison after twenty years of Bologna (S. 37-52). Leiden: Brill Sense. https://doi.org/10.1163/9789004400115_003

Verhoeven, J. C., Leišytė, L., De Wit, K. & Broucker, B. (2019). An introduction to the study of higher education policy reforms. In B. Broucker, K. De Wit, J. C. Verhoeven & L. Leišytė (Hrsg.), Higher education system reform: An in­ter­na­tio­nal comparison after twenty years of Bologna (S. 1-15). Leiden: Brill Sense. https://doi.org/10.1163/9789004400115_001

2018

Bender, C., Drolshagen, B., Rose, A.-L., Leišytė, L. & Rothenberg, B. (2018). Ent­wick­lung einer inklusionsorientierten universitären Lehramtsausbildung – Maß­nahmen der Organisationsentwicklung und Qualifi­zierung der Lehrenden. In S. Hußmann & B. Welzel (Hrsg.), DoProfiL – Das Dort­mun­der Profil für inklusionsorientierte Lehrerinnen- und Leh­rer­bil­dung (S. 207-221). Münster: Waxmann. Online verfügbar

Hermstein, B., Hußmann, A., Rose, A.-L. & Vaskova, A. (2018). Beiträge der projektbegleitenden Evaluation für die Realisierung einer inklusionsorientierten Lehrerinnen- und Leh­rer­bil­dung. In S. Hußmann & B. Welzel (Hrsg.), DoProfiL – Das Dort­mun­der Profil für inklusionsorientierte Lehrerinnen- und Leh­rer­bil­dung (S. 27-42). Münster: Waxmann. Online verfügbar

Leišytė, L. (2018). Higher education systems and in­sti­tu­ti­ons, Lithuania. In P. Teixeira & J. Shin (Hrsg.), Encyclopedia of in­ter­na­tio­nal higher education systems and in­sti­tu­ti­ons [E-Book, laufend aktualisierte Ausgabe]. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9553-1_384-1

Leišytė, L. (2018). In­no­va­ti­on studies in higher education re­search. In P. Teixeira & J. Shin (Hrsg.), Encyclopedia of in­ter­na­tio­nal higher education systems and in­sti­tu­ti­ons [E-Book, laufend aktualisierte Ausgabe]. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9553-1_172-1

Leišytė, L., Schumacher, B. & Welzel, B. (2018). Komplexität entfalten durch Veränderungsmanagement in einer Uni­ver­si­tät: Das Dort­mun­der Profil für inklusionsorientierte Lehrerinnen- und Leh­rer­bil­dung (DoProfiL). In S. Hußmann & B. Welzel (Hrsg.), DoProfiL – Das Dort­mun­der Profil für inklusionsorientierte Lehrerinnen- und Leh­rer­bil­dung (S. 43-56). Münster: Waxmann. Online verfügbar

Leišytė, L., Rose, A.-L. & Schimmelpfenning, E. (2018). Lithuanian higher education: Between path dependence and change. In J. Huisman, A. Smolentseva & I. Froumin (Hrsg.), 25 years of transformations of higher education systems in Post-Soviet coun­tries: Reform and continuity (S. 285-310). (Palgrave Studies in Global Higher Education). Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-52980-6_11

Terkowsky, C., Haertel, T., Rose, A.-L., Leišytė, L. & May, D. (2018). Nager avec les requins sans se faire dévorer: Comment les étudiants en ingénierie peuvent apprendre à être créatifs à développer un esprit d’entreprise et à innover. In D. Lemaître (Hrsg.), Formation des ingénieurs à l’innovation (S. 159-188). (Collection: innovation, entrepreneuriat et gestion). London: ISTE. Weitere In­for­ma­ti­onen zum Herausgeberwerk

Terkowsky, C., Haertel, T., Rose, A.-L., Leišytė, L. & May, D. (2018). Swimming with sharks without being eaten: How engineering students can learn creativity, entrepreneurial thinking and innovation. In D. Lemaître (Hrsg.), Train­ing engineers for innovation (S. 147-176). (In­no­va­ti­on, entrepreneurship and management series). London: ISTE. https://doi.org/10.1002/9781119563938.ch8

2017

Leišytė, L. & Hosch-Dayican, B. (2017). Gender and academic work at a Dutch uni­ver­si­ty. In H. Eggins (Hrsg.), The changing role of women in higher education: Academic and lea­der­ship issues (S. 95-117). Cham: Springer International Publishing Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42436-1_5

Rose, A.-L. & Leišytė, L. (2017). Integrating in­ter­na­tio­nal academic staff into the local academic context in Lithuania and Estonia. In M. Yudkevich, P. G. Altbach & L. E. Rumbley (Hrsg.), International faculty in higher education: Comparative perspectives on recruitment, integration, and impact (S. 101-123). New York: Routledge. Weitere In­for­ma­ti­onen zu diesem Beitrag auf google books

2016

Broucker, B., De Wit, K. & Leišytė, L. (2016). Higher education reform: A systematic comparison of ten coun­tries from a new public management perspective. In R. M. O. Pritchard, A. Pausits & J. Williams (Hrsg.), Positioning higher education in­sti­tu­ti­ons: From here to there (S. 19-40). Rotterdam, Boston, Taipei: Sense Publishers.

Dee, J. & Leišytė, L. (2016). Organizational learning in higher education in­sti­tu­ti­ons: Theories, frameworks, and a potential re­search agenda. In M. B. Paulsen (Hrsg.), Higher education: Handbook of theory and re­search, 31 (S. 275-348). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-26829-3_6

Leišytė, L. & Hosch-Dayican, B. (2016). Boundary crossing and maintenance among UK and Dutch bioscientists: Towards hybrid identities of academic entrepreneurs. In L. Leišytė & U. Wilkesmann (Hrsg.), Organizing academic work in higher education: Teaching, learning, and identities (S. 223-242). Abingdon: Routledge.

Leišytė, L. (2016). Bridging the duality between universities and the academic profession: A tale of protected spaces, strategic gaming, and institutional entrepreneurs. In L. Leišytė & U. Wilkesmann (Hrsg.), Organizing academic work in higher education: Teaching, learning, and identities (S. 55-67). Abingdon: Routledge.

Leišytė, L. & Wilkesmann, U. (2016). Organizing academic work in higher education. Teaching, learning, and identities – An introduction. In L. Leišytė & U. Wilkesmann (Hrsg.), Organizing academic work in higher education: Teaching, learning, and identities (S. 1-10). Abingdon: Routledge.

Leišytė, L. (2016). Veränderungen im wis­sen­schaft­lichen Arbeiten. Schlussfolgerungen für akademische und organisationale Rollen. In M. Heiner, B. Baumert, S. Dany, T. Haertel, M. Quellmelz & C. Terkowsky (Hrsg.), Was ist "Gute Lehre"?: Per­spek­tiven der Hoch­schul­didak­tik (S. 151-168). (Blickpunkt Hoch­schul­didak­tik, No. 129). Bielefeld : Bertelsmann.

May, D., Hosch-Dayican, B., Leišytė, L., Lensing, K., Sigl, L. & Terkowsky, C. (2016). Entre­preneur­ship and gender in higher engineering education in Germany. In S. Frerich et al. (Hrsg.), Engineering Education 4.0 (S. 957-967). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-46916-4_78

2015

Logermann, F. & Leišytė, L. (2015). Students as stakeholders in the policy context of the European standards and guidelines for quality assurance in higher education in­sti­tu­ti­ons. In A. Curaj, L. Matei, R. Pricopie, J. Salmi & P. Scott (Hrsg.), The European higher education area: Between critical reflections and fu­ture policies (S. 685-701). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20877-0_43

Leišytė, L. (2015). Changing academic identities in the context of a managerial uni­ver­si­ty – Bridging the duality between professions and organizations: Evidence from the U.S. and Europe. In W. K. Cummings & U. Teichler (Hrsg.), The relevance of academic work in comparative perspective (S. 59-73). Dordrecht: Springer International Publishing.

2014

Leišytė, L. & Westerheijden, D. (2014). Stakeholders and quality assurance in higher education. In H. Eggins, Heather (Hrsg.), Drivers and barriers to achieving quality in higher education (S. 83-98). Rotterdam: Sense Publishers.

2012

Leišytė, L. & Dee, J. (2012). Understanding academic work in a changing institutional environment: Faculty autonomy, productivity and identity in Europe and the United States. In J. C. Smart & M. Paulsen (Hrsg.), Higher education: Handbook of theory and re­search 27 (S. 123-206). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2950-6_3

2011

Leišytė, L. & Enders, J. (2011). The strategic responses of English and Dutch uni­ver­si­ty life sci­en­tists to the changes in their institutional environments. In J. Enders, H. de Boer & D. Westerheijden (Hrsg.), Reform of higher education in Europe (S. 143-157). Rotterdam: Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-555-0_9

2010

de Boer, H. F., Enders, J. & Leišytė, L. (2010). Public sector reform in Dutch higher education: the organizational transformation of the uni­ver­si­ty. In Studies in educational lea­der­ship (S. 46-60). Shanghai Educational Publishing House.

Kehm, B. & Leišytė, L. (2010). Effects of new governance on re­search in humanities: The example of medieval history. In D. Jansen (Hrsg.), Governance and performance in the German public re­search sector: Disciplinary differences (S. 73-90). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-9139-0_4

Leišytė, L., Enders, J. & de Boer, H. (2010). Mediating problem choice: Academic researchers' responses to changes in their institutional environment. In R. Whitley, L. Engwall & J. Gläser (Hrsg.), Reconfiguring knowledge production: Changing authority relationships in the sciences and their con­se­quences for intellectual innovation (S. 266-290). Oxford: Oxford Uni­ver­sity Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199590193.003.0009

2009

Leišytė, L. (2009). Academic output preferences in the context of changing higher education and re­search governance arrange­ments. In P. Clancy & D. D. Dill (Hrsg.), The re­search mission of the uni­ver­si­ty: Policy reforms and institutional response (S. 133-152). Rotterdam: Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789460910135_008

Leišytė, L., Enders, J. & de Boer, H. (2009). Balancing different audiences: Experiences of Dutch academics. In A. Brew & L. Lucas (Hrsg.), Academic re­search and researchers: Policy and practice (S. 117-130). Maidenhead: Society for Research into Higher Education; Open Uni­ver­sity Press.

Enders, J., de Boer, H. & Leišytė, L. (2009). New public management and the academic profession: The rationalisation of academic work revisited. In J. Enders & E. de Weert (Hrsg.), The changing face of academic life: Analytical and comparative perspectives (S. 36-57). Basingstoke: Palgrave MacMillian. https://doi.org/10.1057/9780230242166_3

2008

Leišytė, L. (2008). The ef­fects of new public management on re­search practices in English and Dutch universities. In H. Vessuri & U. Teichler (Hrsg.), Universities as centres of re­search and knowledge creation: An endangered species? (S. 189-200). Rotterdam: Sense Publishers.

Enders, J., de Boer, H. & Leišytė, L. (2008). On striking the right notes: Shifts in governance and the organisational transformation of universities. In A. Amaral, J. Bleiklie & C. Musselin (Hrsg.), From governance to identity: A Festschrift for Mary Henkel (S. 113-129). (Higher Education Dynamics, Vol. 24). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8994-7_9

2006

Leišytė, L., de Boer, H. & Enders, J. (2006). England – The prototype of the 'evaluative state'. In B. M. Kehm & U. Lanzendorf (Hrsg.), Reforming uni­ver­si­ty governance: Changing conditions for re­search in four European coun­tries (S. 21-57). Bonn: Lemmens.

de Boer, H., Leišytė, L. & Enders, J. (2006). The Netherlands – 'Steering from a distance'. In B. M. Kehm & U. Lanzendorf (Hrsg.), Reforming uni­ver­si­ty governance: Changing conditions for re­search in four European coun­tries (S. 59-96). Bonn: Lemmens.

Anfahrt & Lageplan

Der Cam­pus der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Cam­pus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Cam­pus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Uni­ver­si­tät ausgeschildert.

Direkt auf dem Cam­pus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dort­mund Uni­ver­si­tät“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dort­mund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duis­burg. Außerdem ist die Uni­ver­si­tät mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, au­ßer­dem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dort­mund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dort­mund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Cam­pus Süd und Dort­mund Uni­ver­si­tät S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Cam­pus Nord und Cam­pus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zu­rück.

Vom Flughafen Dort­mund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dort­mun­der Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Uni­ver­si­tät. Ein größeres Angebot an inter­natio­nalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Ki­lo­me­ter entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Uni­ver­si­tät zu erreichen ist.

Interaktive Karte

Die Ein­rich­tun­gen der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund verteilen sich auf den größeren Cam­pus Nord und den kleineren Cam­pus Süd. Zu­dem befinden sich einige Bereiche der Hoch­schu­le im angrenzenden Technologiepark.

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